mandag 20. desember 2010

Obligg 2, del 11

Viste seg at jeg trengte lys, fordi der det falt skygge vart det helt mørkt så en kunne ikke forstå hva en egentlig satt å såg på. Jeg satte opp en standard mental ray lys setting (sun & sky) + final gather fordi jeg ville bare ha en klar bilde over hva vi ser på. Det er godt nok for meg.

Jeg foretrekte å rendre ut scena i film (avi) fordi adobe premier pro programmet klarte ikke å jobbe med over 2300 bilder. Hver bilde skulle vere 1 frame, 25 frame i sekundet. Maskina gikk treg og jeg fikk ikke gjort noe nyttig ut av det. Da jeg rendra ut scena i avi gikk alt mye fortere og effektivt. Arbeid som krevde over 2 timer vart kutta ned til 15 minutter filmredigering.

Jeg gjorde en del feil underveis som jeg oppdaga på den ferdige rendra filmen. Så jeg fiksa problemene og rendret flere ganger.


For å oppsummere hele obligatoriske perioden så er jeg svært fornøyd med resultatet. Det som var svært vansklig var å rigge til mekaniske armer med bone, og animere dei. Fordi dei skulle plukke opp objekter som jeg måtte animere på den "gamle måten" som Bjørn kalte det. At en erstatter objekt gjennom hele prosessen, noen som er linka til armen, og noen som ikke er det. Så en får fin flyt på objektet i forhold til armen gjennom animasjonen når en bytter mellom dei objekta. Bones rigging var helt nytt for meg så jeg er svært takknemlig for at læreren Bjørn og medstudenten Jørgen viste det for klassen noen par ganger.

Gjennom perioden har jeg lært om constraints, tidslinja til animasjonen, auto key/set key, curve editor og bones som nevnt.


Jeg prøvde så godt som jeg kunne å følge tidsplanen min, men modelering og animasjons-delen bruke jeg lengre tid på enn venta. Noen par ekstra dager. Kamerasetting gikk på 2 dager, så jeg vil si at det gikk bra i forhold til planen. Dei siste 6 dagene har jeg ikke gjort noe særlig hardt jobbing med obligatoriske oppgåva pga at jeg jobba intensivt i starten av perioden. Det vil jeg si har lønt seg for det har gitt meg mer tid til overs til flere rendringer av småfeil, og rydding i scena.

Er det noe jeg angrer på så er det at jeg ikke la til noe occlusion map. Ellers svært fornøyd med resultatet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar